דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון אישי מא' ועד ת' - גישות ומושגים. 

מאת    [ 15/08/2011 ]

מילים במאמר: 610   [ נצפה 4481 פעמים ]

קצת סדר שיהיה כאן – גישות באימון על קצה המזלג....

אתם המאמנים – מאז השתלט תחום האימון על השיח הציבורי בישראל..אחד אומר שהוא מאמן, שני קואצ'ר, שלישי מנטור ומלווה, חונך...מאמן לחיים, מאמן עיסקי, NLP, CBT, אימון רוחני, אימון לזוגיות, אימון ללקויי למידה, אימון למודעות, אימון קבוצתי, אימון לחיים הטובים ואימון לחיים שאחרי החיים הטובים...מה זה אומר בכלל? מה ההבדל? מי צריך כל כך הרבה שיטות ?? ואיך אפשר לדעת במה ומי לבחור ?

זו שאלה, שאני נתקלת בה כמעט כל יום. 

אחד הכלים החשובים שאני עושה בהם שימוש בחיים ובוודאי שבאימון – הינו הפרדת נושאים. לעשות סדר בבלאגן במילים אחרות. מה יש כאן, מה דומה ורק המילים שונות, מה שייך לדיסציפלינה אחרת לגמרי, מה יש בכל גישה...כך – כל מתענין, יכול לבחון את השיטות, להבין במה מדובר, מה מדבר אליו, לקרוא ולהעמיק בהמשך על שיטות שהיה רוצה לבחון  ולהכיר יותר לעומק ולבחור את הבחירה המושכלת המדויקת שלו – עבורו.

לא תהיה כאן עבודה אקדמית או מחקר השוואתי, גם לא דרוג ומתן ציונים והמלצות.  תהיה כאן סדרת מאמרים  שישפכו אור ויעשו סדר בתחום זה. בכל מאמר אתן טעימה להכרות עם הגישה או המושג מעולם האימון לצורך הכרות ראשונית וכל המעונין יוכל לבחור להעמיק ולהרחיב עוד דעת. 

הפעם בחרתי להביא מעט מההיסטוריה של תחום האימון האישי. 

1. אימון – טרנד קיץ חולף או "באתי כדי להשאר" ?

פעמים רבות נשמעת הטענה כאילו אימון זו אופנה חדשה שצצה כחלק מהטרנד של העידן החדש ....טעות!  השימוש במונח מאמן (COACH) הופיע לראשונה באוני' אוקספורד לפני  מעל 180 שנה ! אז בשנת 1830 שימש הכינוי מאמן למי ש"סוחב" ומדרבן את התלמיד עד למעבר מוצלח של הבחינות. כ 50 שנה לאחר מכן, בשנת 1880 החל שימוש בכינוי מאמן לרווח בעולם הספורט, בתחילה יותר בהיבט של המדריך המאפשר לספורטאיו ללמוד דרך משחק (ספורט) ובהמשך  כמדריך שעובד עם הספורטאים אישית  בכדי לדרבן ולסייע להם להגיע להישגים גבוהים יותר. בתחילת שנות השבעים התקבע המונח מאמן בספורט למי שעושה שימוש בעקרונות פסיכולוגיים ואישיותיים כדי לשפר את יכולת המשחק החיצונית (1972 W.T. GALLWEY THE INNER GAME OF TENNIS)- והשיטה שהודגמה היתה ברת אימוץ כמעט לכל סיטואציה אחרת של השגת מטרות בחיים.

מכאן הדרך היתה מהירה והמונח מאמן אישי ומאמן לחיים התבסס בשנות ה- 70 וה-80 בארה"ב בתחילה בעולם הפיננסי ולאחר שנצפתה השפעה חיובית משמעותית, התרחב והופיע בתחומי חיים רבים אחרים. יש לציין כי טכניקה האימון הטלפוני שבישראל לעתים מרימים גבה תמהה למולה - היתה נפוצה מאד בארה"ב כבר בשנות השמונים המאוחרות.

תחום האימון האישי נסמך בימיו הראשונים על תחומי ידע אקדמיים בעיקר מחינוך מבוגרים, פסיכולוגיה על ענפיה השונים, סוציולוגיה ארגונית, מנהיגות וספורט כמובן . אבות תורות האימון כמו THOMAS LEONARD לדוג' שאפו שהידע שרכשו יהיה נגיש לכל אדם כדי לשפר את חייו וכי הלימוד יעשה בצורה וולנטרית כמעט וקהילתית בבחינת "תעביר את זה הלאה" – כל תלמיד בסיום תהליך אימון שבו ילמד למקסם את הכוחות והעוצמות שלו, יהפוך להיות מאמן שיעביר את המידע והאפשרות לחיים טובים יותר הלאה לתלמיד הבא שלו וכך הלאה...מי יתן.

המונח שהושרש בימיו הראשונים של האימון היה בעיקר "אימון אישי" בהתיחס לתהליך, שכן מדובר בתהליך מאד אישי וייחודי שעובר המתאמן ואשר נוגע בסגנון חייו, מטרותיו והחסמים האישיים הרלוונטים לו בלבד. בהמשך נתווה המונח "אימון לחיים" ששאב את שמו מתוכניות ריאלטי אמריקאיות בסוף שנות ה – 90.

תחום האימון האישי צמח  מאד ב 20-30 שנים האחרונות, ואין ספק שהדבר התאפשר פשוט כי זה עובד ועובד היטב ! הצמיחה התאפשרה לנוכח סיפורי הצלחה אינספור הן של אנשים פרטיים שהאימון איפשר להם לשנות את חייהם באופן משמעותי ולחוות יותר סיפוק, שמחה והצלחה ובוודאי לנוכח שימוש מאסיבי של ארגונים  וחברות בעולם ובארץ, במאמנים אישיים בכדי להניב שיפור משמעותי בהישגי החברה ובשביעות הרצון של המנהלים והעובדים שלהם.

כמו במקצועות רבים, גם בתחום האימון ניצפית התמחות והתמקצעות ונוכל למצוא אימון אישי כמעט בכל פלח בחיינו ובכל שלב וגיל. 

בסדרת המאמרים בהמשך ארחיב על התמחויות אלו. 

 

 

ליאורה נווה מאמנת (מוסמכת מכון אדלר), מעל 15 שנות ניסיון בתהליכי העצמה, שינוי וניהול.


אימון להגשמה אישית מקצועית. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב